Thursday, July 12, 2012

Tylsä kaikkiruokainen Tavis

Meillä kävi vaihteeksi vieraita. Amerikkalaisia vieraita. Ja kuten kuuluu, kyselin etukäteen ruoka-aine allergioita, jotten tarjoa veristä lihaa vegaanille, vegetaristille, lakto-ovolle vai-mikä-se-nyt-oli. En ole ikinä oppinut noita kasvissyönnin nyansseja. Joku syö kalaa, joku kulkee aatteensa mukaisesti tekonahkakengissä ja huopatossuissa.

Nuorempana, en edes muista tunsinko ketään, joka olisi noudattanut jotain tiettyä aatteellista ruokavaliota. Oli allergioita ja syömishäiriöitä. Olisikohan jonkun perhe ollut kasvissyöjä, tai siihen herättiin joskus kahdenkympin paikkeilla, opiskeluaikoina. Nykyään, kaikilla on joku tilanne päällä.

Tämä voisi olla ihan normaali tyttöjen illan keskustelu:
Mä karppaan. -Ai sä karppaat, no niin mäkin tavallaan, nyt mä noudatan Antti Heikkilän diabetes ruokavaliota, -Mäkin Atkins karppasin, mutta South Beach toimii mulla paremmin -Ai? mä oon makrobioottisella, se on niiin mun juttu. - Joo, mä syön vaan raakaravintoa,  mitään ei saa kuumentaa.  - Mun kroppa taas voi parhaiten, kun mä seuraan veriryhmädieettiä -Ai miten hauskaa! Mä montignakkaan! - Jotenkin tosi tavanomaista, mutta mä lasken pisteitä, joten oon syönyt tänään vaan kaksi hapankorppua, jotta voin juoda tän viinin.  -  Mahtavaa! Siis ab fab, mutta mä en voi syödä hapankorppuja, koska mä oon gluteiinittomalla.

Koitapa keksiä tällaiselle porukalle tarjoamisia..

Lauantaisen pariskunnan rouva oli siis gluteiinittomalla. Ei vehnäallergian takia, vaan dieetin. Minulle uusi fad. Kuulosti toki ihan kivalta, sillä siinä saa syödä pottua ja maissia. Tällaiselle kaikkiruokaiselle tavikselle silti ehkä liian haastavaa. Itse kun suosin sitä ranskalaismallia, jossa saa syödä mitä vaan, millon vaan, mieluiten myöhään illalla viinin ja juustojen kanssa;)

Pari ystävätärtäni ihmetteli ääneen pari vuotta sitten miten minulla ei ole kofeiinitonta teetä jälkiruoan kanssa?! No ei oo, ku en käytä. Olen kahvinjuoja. Juon teetä vain silloin kun olen kipeänä. Vilustuneena. Tee on pahaa.

Nyt kaapista toki löytyy jos jonkinmoista rooibosta, jotta kelpaa kofeiinittomallekin;) Olen kultivoitunut.

Respect kaikille, jotka seuraavat jotain ravintoaatetta, tai muuta aatetta, kuten Cruisen Tomppa;) Tulipa tässä mieleen, että pitää äkkiä kehittää joku oma quirky. Olemme Los Angelesiin menossa; siellä ei sovi olla kaikkiruokainen. Ihmiset kattoo ja kummeksii, puhuvat supisten selän takana. Mitä siis jos alkaisinkin juomaan vaan vihreää kahvia, sitä olisi tosi vaikea saada mistään...

Tataa!

ps luen liikaa naistenlehtiä, katson access hollywoodit, extrat ja E! kanavan hömpät. Niinpä Oli pakko ostaa kookosvettä. Sitä juovat nyt kaikki; Gisellestä, Sofia Vergaraan ja Rihannaan. Sen täytyy olla terveellistä, kaunistavaa ja hyvää. Oli kamalan kuuma päivä. Otin ensimmäisen ison huikan innokkaana ja meinasi lentää kookosvedet tuulilasin sisäpuolelle. Ihan hirveetä törkyä! Kuin laimeaa hajuvettä joisi. Ojensin putelin lapsille takapenkille ihan vaan nähdäkseni kokovartalo väristyksiä, kakistuksia ja kauheaaa ilmehdintää. tihihihi.

No comments:

Post a Comment